zondag 16 december 2012

Profiel van (niet zo) vrije ruimte

Hoe staat het eigenlijk met de nieuwe dubbelgelede tram Flexity A205, die gebaseerd is op een speelgoedmodel van 15 euro?

Alweer een paar maanden terug maakten we melding van de proefrit, die met een gemengd resultaat werd afgesloten, maar daarna werd het stil. Andere Waanse werkzaamheden kregen voorrang.

Inmiddels is de A205 voorzien van weer een andere aandrijving, afkomstig van een MagicTrain-diesellokje, en we kunnen melden dat de nieuwe tram rijdt. Voorzien van een Lenz Silver decoder zijn de rijeigenschappen van het ding redelijk; het is maar een klein motortje dat erin zit, en de hellingen en bogen van Waan zijn pittig. We kunnen dus beginnen aan de slotfase: nog wat gewicht toevoegen in de niet-aangedreven tweede kopbak, de bedrading van de decoder wegwerken, en een passende pantograaf op het dak.

De wagen is nu getooid met een Zwitserse schaarbeugel van een elok - niet helemaal verkeerd voor een model naar Geneefs voorbeeld, maar niet echt des trams. Daarom is er een eenbeenpantograaf in aanbouw voor deze tram, naar... Brussels voorbeeld. Maar daarover later meer.

De inzet van het nieuwe materieel - gelede wagen A205 en ook aanhangrijtuig B13 - is nog niet onbeperkt mogelijk. De Zwitser is breder dan de tot nu toe ingezette trams, en het aanhangrijtuig heeft een grotere overhang dan zijn Manxe collega's. Daardoor komt het vooral in de dubbelsporige boog rechts in het baanplan tot ongewenste situaties. Zie de foto's.

Er is maar één plek op Waan waar de hart-op-hart-afstand van het dubbelspoor voorbeeldgetrouw is, en dat ligt in een boog, en uitgerekend daar staat een middenmast in de weg. Daar moet iets aan gebeuren.




zaterdag 17 november 2012

Brill-draaistel

Inmiddels is het nieuwe draaistel voor de A 22 alweer klaar. Eerst het bovenaanzicht. Het is echt haaks hoor, maar de lens geeft enige vertekening in de macro-stand. Het is geen platencamera...
De wangen van de truck zijn van 0,5mm messing. De dwarsbalken zijn spoorstaaf code 100.
En weer gemonteerd onder de A22. De bladveren zijn opgebouwd uit strookjes messing, en de aspotten zijn scheef doorgezaagde stukjes U-profiel. Mooi genoeg.

woensdag 14 november 2012

Mank draaistel

De niet-gemotoriseerde truck van de vierasser A22 was al enige keren provisorisch gerepareerd. Vooral de verbinding tussen de messing baanruimer en de kunststof wangen van het draaistel was problematisch. Kort voor het nulweekeinde van vorige maand kreeg de wagen een chip, en de proefritten lieten zien dat alles elektrisch gesproken in orde was.

Maar mechanisch niet. Het gewicht van de tram, plus de reparaties, bleken na vier jaar toch te veel te zijn geweest voor het zelfgeconstrueerde polystyreendraaistel. De baanruimer sleepte over het spoor, en echt lekker reed het niet. De foto laat zien waarom: een kunststofconstructie is best bruikbaar voor lichte aanhangrijtuigen, maar voor een zwaar motorrijtuig is iets beters nodig.

Er is dan ook een messing truck in aanbouw, opnieuw een Brill 27C, die iets beter bestand zal zijn tegen de krachten die erop worden uitgeoefend.
Dit loopdraaistel is niet haaks meer. Dat de tram nog redelijk reed, is verbazend.

Tijdens de bouw van het rijtuig. Toen alles nog goed was... 

De A22, kort na voltooiing in 2008


maandag 12 november 2012

Tram bij nacht

Soms kijk je naar de modelbaan op een onverwachte manier.

Net voordat ik de laatste lamp in de hobbyruimte wilde uitdoen, viel mijn oog op het remiseterrein. Een diensttram stond daar klaar voor een nachtelijk transport. Kennelijk zou het tramverkeer overdag te veel hinder ondervinden van het lossen van de bakwagen met verse ballast.

Ondanks het heldere maanlicht zou de bestuurder nog wel zijn koplamp moeten ontsteken...

donderdag 8 november 2012

De rode tram

Op het Nulweekeinde draaide het nieuwe gesloten rijtuig B13 mee in het dienstrooster, getrokken door de vierassige motorwagen A3. Met de postgoederenwagen erachter was het voor Waanse begrippen een fors konvooi.
Op de foto is de A3 al door het kleine S-bochtje bij de remise, terwijl de sleep er nog doorheen moet. Vandaar de ogenschijnlijk verschoven positie van de motorwagen, die bovendien een paar millimeter smaller is dan het aanhangrijtuig.


zondag 4 november 2012

Gasten op Waan

Tijdens het Spoornulweekeinde 2012 mocht het eiland Waan weer eens gast-materieel van andere trambedrijven verwelkomen. Op het enige stukje normaalspoor op het remiseterrein werden o.a. tweeassers van Lehnhardt tentoongesteld.

Temidden van het andere materieel slaan de tinplate-modellen van Lehnhardt qua detaillering helemaal geen gek figuur. Dank aan Rob Giskes voor het ter beschikking stellen van deze wagens!


zaterdag 13 oktober 2012

Waan in Zutphen

Bijna vergeten te melden: het eiland Waan is vandaag en morgen te bezichtigen op het Spoor Nul Weekeinde in Zutphen, in het onderwijsgebouw aan de Wijnhofstraat 1. Welkom, gratis.

Maar ik had het ook zó druk met het digitaliseren van de volledige Waanse tramvloot, dat het bloggen er lelijk bij is ingeschoten. Maar het werkt!

Op de voorgrond: h0 en 0 naast elkaar. Op de achtergrond: het Eiland Waan.

donderdag 20 september 2012

Van Waterland naar Waan

In 1956 staakte de Waterlandse tram van de NZH haar diensten. De tramrijtuigen verlieten het gebied ten noorden van Amsterdam. Van dit metersporige materieel is het één en ander bewaard gebleven bij het NZH-museum in Haarlem. Verder is er niets van over. Of toch?

De BY 13 arriveerde begin 1956 op het eiland Waan en werd daar na een revisie in dienst genomen.
Het model is nu voltooid, en zal hopelijk zijn première beleven op het Nulspoorweekeinde in oktober 2012.

Hier is alvast een kiekje...
Het rijtuig wordt op Waan ingezet onder het administratieve nummer B13.

dinsdag 11 september 2012

Proefrit A205

De Flexity 205 bestaat uit drie bakken. Als speelgoedmodel heeft ook de middenbak wielstellen, maar die horen er uiteraard niet onder en die zijn dus verwijderd. De ene kopbak wordt niet aangedreven en kreeg twee loopassen. Uit de bodemplaat van de andere kop is een rechthoek gezaagd, en daar is het motorblok in geplaatst.
Zoals gebruikelijk liggen alle wielen, links en rechts, aan massa, en levert de bovenleiding de voedingsspanning. Met een geleende pantograaf op het dak, ter vervanging van het geheel uit plastic bestaande en dus onbruikbare ding dat erop zat, werd de bedrading gecompleteerd en kon de eerste proefrit worden gehouden.
Het zag er leuk uit, maar het resultaat is vooralsnog negatief. De te lage maximumsnelheid, al eerder gesignaleerd, levert een onnatuurlijke aanblik op. Uiteraard moet een tram ook langzaam kunnen rijden, maar een modern exemplaar hoort ook een redelijke topsnelheid te kunnen tonen. Dus... wordt vervolgd!

woensdag 5 september 2012

Nieuwe oude foto's

Er is weer een fraai boek verschenen over de Manx Electric Railway, dat naast 250 veelal onbekende foto's ook het verhaal van de familie Hendry vertelt. De auteur, Robert Hendry, volgt de MER van jongsaf aan, in navolging van zijn vader. Het is een kostbare uitgave, maar dankzij een gul geldpasje kon het toch worden aangeschaft tijdens een bezoek aan Londen. Ik heb er bijzonder van genoten, dag na dag.
Manx Electric Railway SagaRobert P. Hendry. Brora: Adam Gordon. ISBN 978-1-874422-82-2.
Hardcover, 144 pag.

woensdag 29 augustus 2012

Motorblok voor Flexity 205

Gestaag wordt verder gebouwd aan de Flexity 205. Op de foto zijn te zien, van links naar rechts:
een kopbak, een bodemplaat voorzien van 22,5mm-wielstellen, een bodemplaat met de oorspronkelijke wielstellen, die in de wielkasten onder de zitplaatsen zitten, het motorblok dat in die bodemplaat moet komen, en nog een kopbak.

Het motorblok heeft een as in de lengterichting met twee wormwielen die de assen aandrijven. De lengte-as wordt in draaiing gebracht door de eveneens in lengterichting liggende motor, via rechte tandwielen.

Het ding rijdt, maar maakt een hels kabaal door de vele overbrengingen, waarvan de meeste metaal-op-metaal zijn. De topsnelheid is niet hoog, eerder te laag, maar voor een model is dat geen probleem.


woensdag 22 augustus 2012

WaanLog wordt weblog

Op de website van Het Eiland Waan stond een weblog dat teruggaat tot 1996. Maar dat is maar een smal kolommetje op de site, met kleine fotootjes, en het is een heel gedoe om het te actualiseren.

Vandaar dat we eens gaan kijken of Blogger een betere manier biedt om het actuele Waan-nieuws te publiceren.

Dit is de recentste foto. Flexity 205 wordt omgebouwd voor de dienst op de Electrische Spoorweg-Maatschappij op het Eiland Waan, schaal 0, spoorwijdte 22,5 mm.


zaterdag 11 augustus 2012

Terug naar Waan & One Foot Rule

augustus 2012 - Het rijtuig BY13 heeft inmiddels meterspoor­draaistellen en is bijna klaar om een kleurtje te krijgen en in dienst te worden genomen. Oktober komt in zicht, en dus worden alle modelspoor­aktiviteiten nu weer op Waan gericht. Focus!
Al surfend kwam ik nog een aardig stukje modelbouwfilosofie tegen: The one foot rule (geformuleerd door Brian Millar). De vraag was: Hoe gedetailleerd moet je bouwen om een overtuigend model te produceren? Brian Millar hanteert deze vuistregel, die werkt in iedere schaal. S = de schaal, voor spoor nul bijvoorbeeld 43, 45 of 48. De regel luidt:  

Details die je in 1:1 niet kunt zien vanaf S x 0,3 meter of verder hoef je niet aan te brengen op je model.

In schaal 0 wordt dat dus: Originele details die je niet kunt zien vanaf 43,5 x 0,3 = 13,5 meter hoef je niet na te bootsen. De oorspronkelijke beschrijving vind je hier.

maandag 7 mei 2012

Alweer een mooi Manx-boek

Je zou denken dat inmiddels alle foto's over de Manx Electric Railway en de andere spoorbedrijven op het eiland Man inmiddels zijn gepubliceerd, maar er duiken toch regelmatig nog nieuwe op. En dat leidt dan tot een uitgave in boekvorm. Weer een pronkstuk voor de boekenkast. Maar eerst lekker langzaam doorlezen en -kijken!
Trams on the Isle of Man 1946-present day, Stan Basnett. Lily Publications. ISBN 978-1-899602

zaterdag 10 maart 2012

Samenwerking 0-stoomtrammuseum en Waan

maart 2012 - Het is een tijdje stil geweest hier. In de winterperiode is gebouwd aan een NZH-aanhangrijtuig waarvan al tijden een etsplaat in portefeuille was. De BY13 staat vooralsnog op normaalspoor­draaistellen in het 0-stoomtrammuseum - in Hoorn doen ze dat soort dingen ook met smalpoorrijtuigen. Maar er wordt ook een stel smalspoordraaistellen gemaakt, en een paar bekerkoppelingen, zodat de wagen af en toe ook te zien zal zijn op de sporen van het eiland Waan. Hoewel het nulmodule-stoomtrammuseum een concurrend tijdsbeslag op de directie van de Waanse trammaatschappij heeft gelegd, ziet het ernaar uit dat de rollen binnenkort weer worden omgedraaid. Er gaat niets boven een beugeltram - behalve bovenleiding!